I wish I could say that I feel like it is all behind me, but that isn't really true. It is still in my thoughts every single day... But I know You are there. I know You see my tears. I know You hear my prayers. I know You will always be at my side. And all I ask from You is to strengthen my faith for me to handle the struggles in life with the help of Your love.

Tuesday 13 November 2012

Cuti-cuti London - Day 1

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakaatuh.


 Masih tak berkesempatan untuk update blog bagi berkongsi pengalaman bercuti. Nantilah pelahan-lahan aku bercerita ye. 

Malam itu jam 10.00 malam keluarga Cik Embong, Uncle Pau, Cik Ngoh, Cik Mie, Ayah Nik dan Alang telah pun berada di KLIA. Nampaknya famili aku yang last sekali sampai. Tapi memang tak aku tak risau sebab aku pasti mereka tak akan pergi tanpa aku sebab tiket penerbangan penerbangan berada di tangan aku. He..he..

 Bila dah selesai check in, bermulalah perjalanan kami berlima – Ma (mertua), Cik Embong (adik ipar), Cik Inon (biras), Aida (anak saudara) dan aku. Dalam kapalterbang kami dihidangkan dengan makanan. Yummy … menyelerakan.

Ini makanan pilihanku dalam MAS.
Ma kata tidak pernah terfikir olehnya akan sampai ke Uniited Kingdom. Alhamdulillah rezeki Ma melalui anak-anaknya. Susah payah membesarkan anak-anak. 12 orang semuanya... 6 lulusan luar negara dan 6 dalam negara.

Kami tiba di Heathrow Airport, London pada lebih kurang jam 5 pagi tapi hari dah cerah. Mula-mula sampai terus cari toilet. Masalahnya toilet kat sini tak ada paip air…Tak selesa sungguh rasanya!
Kemudiannya kami menuju ke kaunter check-in. Masa ni ternampaklah Dato’ Shiela Majid bersama suaminya Achis dan anak-anak mereka. Mungkin bercuti juga agaknya.

Bila dah selesai check-in, kami ke balai ketibaan dan terus ternampak driver teksi yang telah di booking oleh Cik Ah (adik ipar yang tinggal di London kerana mengikut suami membuat Phd. Driver ni peramah dan banyak menyampaikan info tentang London.

Kami selamat sampai di rumah Cik Ah dan terus bersarapan kerana Cik Ah mahu kami memulakan perjalanan hari ini. Jadi kami mulakan perjalanan....

Kali pertama belajar menggunakan Oyster card. Kad ini serba guna. Boleh guna untuk naik bas, train underground dan LRD Ini tengah top up nilai kad itu di mesin.
Ini lah LRD yang kami tunggu. Public transport kat sini memang sangat-sangat efficient. Tak perlu tunggu lama dan selesa. Penumpang pun sangat bertimbangrasa apabila melihat ada orang tua atau ibu dengan anak yang berdiri.
Permandangan indah dalam perjalanan
Tower of London - dari segi sejarahnya dijadikan sebagai kubu pertahanan, istana dan penjara
Tower Bridge - seringkali disalah sebut sebagai London Bridge. Jelas nampak yang ianya adalah lambang kemegahan rakyat negara ini.


Inilah London Bridge yang sebenar. Rasa tak percaya sebab berlainan benar dari apa yang aku bayangkan dari kecil sampailah sekarang. Hehe..
 
HOHO bus..'hop on hop off bus'. Bas ni membawa pelancong melalui tempat-tempat pelancongan sekitar bandar London. Boleh turun di mana-mana perhentian, jalan-jalan dan kemudian menaiki bas yang lain untuk ke destinasi seterusnya.
Van ais krim yang ada di mana-mana sahaja. Tapi aku tak makan sebab rasa was-was pulak!
Menaiki river cruise menyusuri River Thames. Ini nak lalu bawah London Tower.
 Ada banyak tempat perhentian namun kami memilih Greenwich sebagai destinasi kami.
Garisan Greenwich Meridian. Di sini terletaknya garisan yang mana longitud adalah 0. Maknanya garisan itu yang menentukan waktu seluruh dunia. Terletak di puncak bukit. Berpeluh-peluh juga nak sampai ke sini!

 


Di luar National Maritime Museum, Greenwich
The famous London telephone booth
Setelah seharian penat berjalan, kami balik ke rumah. Ini adalah laman salah sebuah rumah di kawasan kejiranan rumah Cik Ah.
Laman sebuah lagi rumah yang dipenuhi dengan bunga ros pelbagai warna. Saiz bunganya sebesar tapak tangan.

Pengalaman hari pertama yang menarik. Menanti hari esok untuk pengembaraan seterusnya pilak.

4 comments:

  1. Sorry, tumpang iklan ye Tuan Blog...

    Kepada sesiapa yang nak melawat kota London, kami ada menyediakan servis penginapan budget di London :

    http://homestaydilondon.blogspot.co.uk/

    @

    http://homestay-london.blogspot.co.uk/

    TQ n sorry again..

    ReplyDelete
  2. Salam, mohon laluan utk;
    Homestay & Travel

    Makan Angin London
    SEWA BILIK dan TRANSPORT (London, UK Tour) dengan kadar berpatutan.
    HUBUNGI @
    Whatsapp di +447478 684277
    Facebook page: Makan Angin London
    Instagram: makananginlondon
    Website: http://ukhomestaypengangkutanlondon.blogspot.co.uk/

    ReplyDelete
  3. Salam, mohon laluan utk;
    Homestay & Travel

    Makan Angin London
    SEWA BILIK dan TRANSPORT (London, UK Tour) dengan kadar berpatutan.
    HUBUNGI @
    Whatsapp di +447478 684277
    Facebook page: Makan Angin London
    Instagram: makananginlondon
    Website: http://ukhomestaypengangkutanlondon.blogspot.co.uk/

    ReplyDelete