I wish I could say that I feel like it is all behind me, but that isn't really true. It is still in my thoughts every single day... But I know You are there. I know You see my tears. I know You hear my prayers. I know You will always be at my side. And all I ask from You is to strengthen my faith for me to handle the struggles in life with the help of Your love.

Sunday 18 December 2011

Kerananya kita berani menempuh kesukaran

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakaatuh.


Menghadiri majlis aqiqah kembar Zaralea dan Zaranea.
Comel sungguh kembar ini.Apabila marhaban dilagukan, kedua-duanya semakin lena sambil menghisap jari.



Tradisi zaman jahiliah adalah kepala bayi yang baru lahir akan dilumuri darah. Dengan kedatangan Islam dan kelahiran cucu Rasulullah Hasan, baginda mengumandangkan azan di telinga kanannya serta iqamah di telinga kirinya. Pada hari ketujuh, Rasulullah menyembelih dua ekor biri-biri. Baginda turut mencukur rambut Hassan, kemudian menimbangnya dan menyedekah perak seberat rambut itu. Rasulullah mengusap kepala Hasan dengan khalu, wewangian khusus dari kunyit dan bahan-bahan lain.



Al-Afnaf Bin Qias menjawab apabila Khalifah Muawiyah bertanya kepadanya tentang anak :
“Wahai Amirul Mukminin! Adapun anak itu ialah buah hati kita, tulang belakang kita. Kita ini adalah bumi yang lebar tempatnya berpijak, langit tempat mereka berlindung teduh dan bernaung. Kerananyalah berani kita menempuh kesukaran walau bagaimana sulit. Dari itu bila mereka meminta, berikan, bila mereka kecewa, senangkan hatinya agar di balasnya dengan cinta pula dan dihargainya kepayahan kita.”


Namun dalam kita melimpahkan kasih sayang padanya, jangan sesekali kita lupa bahawa mereka adalah amanah Allah buat kita. 
Hadis Rasulullah SAW yang bermaksud “Sesungguhnya Allah akan bertanya kepada setiap penanggungjawab akan tanggungjawabnya. Apakah mereka telah memeliharanya atau mensia-siakannya.” (Riwayat Ibnu Hibban).

Adalah menjadi tanggungjawab ibubapa memberi pendidikan untuk anaknya dengan sebaik-baiknya.
Sabda Rasulullah SAW "Didiklah anak-anakmu dengan tiga perkara - mencintai Nabimu, mencintai ahlul baitnya (ahli rumahnya) dan membaca Al Quran kerana orang-orang yang memelihara Al Quran itu berada dalam lindungan singgahsana Allah pada hari tiada perlindungan selain daripadaNya, berserta para nabi dan orang-orang suci. (Riwayat Thabrani)




No comments:

Post a Comment