I wish I could say that I feel like it is all behind me, but that isn't really true. It is still in my thoughts every single day... But I know You are there. I know You see my tears. I know You hear my prayers. I know You will always be at my side. And all I ask from You is to strengthen my faith for me to handle the struggles in life with the help of Your love.

Thursday 12 January 2012

Berakhirnya hidup manusia

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakaatuh.


Telah dua hari berturut-turut aku menghadiri majlis tahlil. Malam pertama, majlis tahlil buat arwah bapa kepada jiran yang meninggal dunia akibat kanser paru-paru. Manakala yang kedua adalah buat arwah seorang pesakit kanser payudara. Menghadiri majlis seperti ini mengingatkan aku kepada ajal yang pasti akan tiba pada bila-bila masa sahaja nanti.



Apabila ajal semakin hampir... Rasullulah menyampai pesanan di dalam khutbah terakhirnya. “Wahai umatku, kita semua ada dalam kekuasaan Allah dan cinta kasihNya. Maka taati dan bertaqwalah kepadaNya. Aku wariskan dua perkara pada kalian iaitu Al Quran dan sunnah. Barang siapa mencintai sunnahku, bererti mencintai aku dan kelak orang-orang yang mencintaiku, akan masuk syurga bersama-samaku".

Saatnya Izrail melakukan tugas... dengan lembut roh Rasulullah ditarik. Seluruh tubuh Rasulullah bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang."Jibril, betapa sakitnya sakaratul maut ini". Perlahan Rasulullah mengaduh sehingga Jibril memalingkan muka. "Jijikkah kau melihatku sehingga kau memalingkan wajahmu wahai Jibrail?" soal Rasulullah. Namun dijawab oleh Jibril "Siapakah yang sanggup melihat kekasih Allah dicabut nyawanya?”.
 
 Ketika tiba saatnya...'Ya Allah, dahsyat sungguh rasanya sakratul maut. Timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku, jangan pada umatku" kata-kata yang lahir ketika menahan sakit yang tidak tertahan. Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi. Bibirnya bergetar membisikkan  “Peliharalah shalat dan peliharalah orang-orang lemah di antaramu.”

 Fatimah menutupkan tangan di wajahnya kerana kesedihan, dan Ali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mengeluarkan kata-kata, “Ummatii, ummatii, ummatiii” – “Umatku, umatku, umatku…” Dan, berakhirlah hidup manusia mulia pilihan Allah.


No comments:

Post a Comment