I wish I could say that I feel like it is all behind me, but that isn't really true. It is still in my thoughts every single day... But I know You are there. I know You see my tears. I know You hear my prayers. I know You will always be at my side. And all I ask from You is to strengthen my faith for me to handle the struggles in life with the help of Your love.

Saturday 18 February 2012

Malaikat mendoakan mereka

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakaatuh.

Malaikat merupakan makluk Allah yang diciptakan tanpa mempunyai nafsu. Sebaliknya malaikat dicipta untuk sentiasa tunduk, patuh dan mentaati Allah SWT semata-mata.Oleh itu, manusia yang mempunyai pelbagai kelemahan dan keperluan, sudah pasti sangat mengharapkan agar termasuk dalam golongan yang didoakan para malaikat.




1. Orang yang tidur dalam keadaan bersuci.
     -Sabda Rasulullah SAW ' Sucikanlah badan kalian, semoga Allah mensucikan kalian. Tidaklah seorang hamba bermalam (tidur) dalam keadaan suci kecuali para malaikat akan bersamanya dalam pakaiannya. Tidaklah dia membalikkan badannya sesaat pun ketika tidur kecuali malaikat akan berkata " Ya Allah, ampunilah hambaMu ini. Sesungguhnya dia tidur dalam keadaan suci."

2. Orang yang berada di saf hadapan.
     -Rasulullah SAW bersabda 'Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat untuk orang di saf pertama."


3.Orang yang memenuhkan saf.
     -Rasulullah SAW bersabda 'Sesungguhnya Allah SWT dan para malaikatNya berselawat kepada orang yang menyambung saf dan Allah mengangkat darjat sesiapa menutup kekosongan pada saf, .'


4.Mengucap 'Ameen' bertepatan dengan ucapan 'Ameen' malaikat.
     -Sabda Rasulullah SAW ' Jika Imam menyebut "Ameen", sebutlah "Ameen". Sesungguhnya barangsiapa yang sebutan ameennya bertepatan dengan ameen para malaikat, maka diampunkan dosanya yang lalu'.


5.Orang yang duduk di tempat solatnya selepas menunaikan solat.
     -Rasulullah SAW bersabda 'Para malaikat berselawat ke atas kalian selama dia masih tetap di tempat duduknya yang menjadi tempat solat. Mereka mengucapkan "Ya Allah, sayangilah dia. Ya Allah, berikanlah keampunan kepadanya. Ya Allah ampunilah dia, selama dia tidak menganggu dan tidak berhadas."


6. Orang yang ternanti-nanti waktu solat.
     -Rasulullah SAW bersabda 'Tidaklah salah seorang dari kalian yang duduk menunggu solat, selama dia berada dalam keadaan suci, kecuali kalangan malaikat akan mendoakannya "Ya Allah, ampunilah dia. Ya Allah sayangilah dia."


7.Orang yang melakukan solat subuh dan asar secara berjemaah.
     -Sabda Rasulullah SAW 'Silih berganti datang kepada kamu malaikat malam dan malaikat siang, mereka berkumpul pada waktu solat Fajar dan solat Asar.Kemudian naiklah malaikat yang telah bermalam padamu, lalu Allah bertanya kepada mereka "Bagaimana kamu meninggalkan hamba-hambaKu?" Mereka menjawab"Kami meninggalkan mereka sedang bersolat dan kami datangi mereka pun sedang mengerjakan solat, ampunkanlah mereka pada hari pembalasan."




8.Orang yang mendoakan saudaranya tanpa pengetahuan orang yang didoakan.
     -Sabda Rasulullah SAW 'Setiap muslim yang mendoakan saudara seagamanya tanpa pengetahuan mereka, pasti akan didoakan malaikat dengan berkata "Engkau juga akan mendapat seumpamanya."


9. Orang yang membelanjakan harta (infaq).
     -Sabda Rasulullah SAW ' Tidak satu hari pun di mana pagi harinya seorang hamba ada padanya kecuali dua malaikat turun padanya, satu antaranya berkata "Ya Allah, berikanlah ganti bagi orang yang berinfaq."


10.Orang yang sedang makan sahur.
     -Rasulullah SAW bersabda 'Sesungguhnya Allah dan kalangan malaikatNya sentiasa berdoa kepada orang yang bersahur.'




11.Orang yang melawat orang yang sakit.
     -'Sesiapa yang mendatangi saudaranya (yang sedang sakit) untuk menjenguknya, maka dia seperti berjalan di taman syurga sampai dia duduk. jika dia telah duduk, maka dia akan diliputi rahmat. Apabila seseorang menjenguknya pada pagi hari maka tujuh puluh ribu malaikat akan berselawat padanya sampai petang hari.Apabila seseorang menjenguknya pada petang hari maka tujuh puluh ribu malaikat akan berselawat padanya sampai pagi hari.

No comments:

Post a Comment